Kaimo vietovių vystymosi profesionalų praktikų iš Prancūzijos vizitas pagal Erasmus+ programą

Profesionalų praktikų iš Prancūzijos vizitas pagal Erasmus+ programą, kuri rėmė visą savaitę (2024 03 06–2024 03 09) vykusias paskaitas Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijoje (VDU ŽŪA) Bioekonomikos plėtros fakultete, Verslo ir kaimo plėtros vadybos katedroje, lauko tyrimus ir kūrybines dirbtuves Valkininkuose, Varėnos rajone.
Kovo 6 d. buvo skirta paskaitoms. Jaunimo ir suaugusių profesinio mokymo įstaigos MFR Richerenches atstovė Jocya Bade ir Saint Marguerit Lafigere kaimo gyventojas ir vietos municipaliteto vicemeras Thierry Leroux su gausiai susirinkusiais Bioekonomikos plėtros fakulteto studentais bakalaurantais ir magistrantais, taip pat mokslo darbuotojais, pasidalijo praktine mikroteritorijos vystymo patirtimi, eksperimentuojant inovatyvų žinių ir kompetencijų perdavimo būdą – mokymąsi dalyvaujant. Išsamiai ir vaizdingai pateikta informacija, atviras ir interaktyvus bendravimas dalyviams atskleidė trejų metų kaimo vietovių pokyčių valdymo ir vietokūros projekto įgyvendinimo, vystymo pusę, poveikį teritoriniam vystymuisi tęstinumo galimybes.
Kovo 7 d. vyko Valkininkų miestelio ir apylinkių lauko tyrimai ir kūrybinės dirbtuvės.
Trys tyrėjų grupės atliko Valkininkų miestelio ir apylinkių istorinius, socio-ekonominius ir gamtos paveldo žvalgomuosius tyrimus, suformavo komandą kūrybiškai ieškančią teritorinių sprendimų.
Nuo ankstaus ryto pirmoji projekto tyrėjų grupė, kuriai vadovavo Valdas Kavaliauskas, kartu su svečiais iš Prancūzijos – Jocya Bade aplinkosaugos ir bioįvairovės eksperte bei Thierry Leroux – Sainte-Marguerite-Lafigère municipaliteto vicemeru keliavo ir rinko duomenis, bandė prakalbinti Valkininkus, atsakyti į klausimą – „Ką mums kalba Valkininkų miškai, upės, ežerai“.
Antroji tyrėjų grupė, kurią sudarė studijų programos Kaimo plėtros administravimas magistrantės ir Horizonto ENABLES projekto dalyviai, vietos bendruomenės lyderiai atliko socialinės infrastruktūros objektų ir ekonominių subjektų lauko tyrimą. Tyrėjams pažinti Valkininkus padėjo bendruomeninės organizacijos pirmininkė Danutė Blažiulionienė ir kultūros centro vadovė Jolanta Molienė. Rinkdami duomenis dalyviai aplankė Valkininkų kultūros centrą, biblioteką, bažnyčią bendruomenės namus, miesto aikštę.
Vėliau abi tyrėjų grupės gautus duomenis aptarė, įspūdžiais pasidalijo gamtoje, prie pietų stalo – Baltojo kalno stovyklavietėje Užuperkasyje. Po pietų abi tyrėjų grupės susijungė bendram darbui. Jie aplankė Valkininkų socialinės infrastruktūros ir ekonomikos objektus, ieškodami tvarumo požymių, socialinių, ekonominių ir aplinkosauginių ryšių, kaimo vystymosi elementų, bendravo su verslo atstovais, išklausė jų patirtis, iššūkius su kuriais susiduriama.
Po pietų startavo ir trečioji tyrėjų grupė „Valkininkų istorija“, kuriai vadovavo istorikas dr. Žygimantas Buržinskas.
Vakare visos trys tyrėjų grupės ir vietos bendruomenė susitiko Valkininkų kultūros centre, kur vyko kūrybinės dirbtuvės: siekta aptarti surinktus duomenis, ieškoti būdų bei priemonių vietovės gyvybingumui striprinti. VDU ŽŪA profesorė dr. Vilma Atkočiūnienė pasidalijo patirtimi, kaip sekėsi „prakalbinti“ Valkininkus, pateikė savo įžvalgas apie stebėtas erdves, socialinės infrastruktūros objektus, teikė pasiūlymus spendžiant socialinius, rinkodarinius ir ekonominius klausimus, priimant vietovės vystymo iššūkius.
Istorikas dr. Ž. Buržinskas pasakojo apie istorinę krašto reikšmę, ieškojo galimų sąsajų su dabartimi.
Jocya Bade kartu su tyrėjų grupe „Ką mums kalba Valkininkų miškai, upės, ežerai“ pateikė savo įžvalgas apie stiprybes, silpnybes aplinkosaugos, bioįvairovės srityse, papasakojo apie tai, kokios galimybes ir grėsmes kelia susiklosčiusi situacija. J. Bade akcentavo gamtos mokslų integravimo svarbą į švietimo sistemą, pasidalijo savo veiklos patirtimi iš Prancūzijos.
Vykstant diskusijai dr. Audronė Ispiryan atkreipė dėmesį į bendrus iššūkius bioįvairovės srityse, sprendimo kelius per vykstančius projektus. Kaip pavyzdį A. Ispiryan pateikė Horizonto ENABLES (Švietimas ir gamta pagrįsti sprendimai) įgyvendinamą projektą, su tyrėjais ir vietos bendruomenės nariais diskutavo apie aktualias Europoje kylančias problemas šiose srityse. Visi dalyviai aktyviai įsijungė į diskusijas, teikė savo įžvalgas ir pastebėjimus, konsultavosi su užsienio šalies praktikais profesionalais ir mokslininkais Valkininkų krašto vystymo klausimais ragaudami vietinės tradicinės virtuvės patiekalus.
Kovo 8 ir 9 d. buvo skirtos Norvydiškių kaimo teritorinei analizei ir vizito rezultatų aptarimui.
Vietokūros projekto „Pameistrių namai“ iniciatyvinė grupė drauge su partneriais iš Prancūzijos aptarė projekto prielaidas ir galimybes, taip pat supažindino su malkomis kūrenamų krosnių statybos ir miško tvarkymo arkliais patirtimis. Šios patirtys aktualios Saint Marguerit Lafigere miškingoje ir kalnuotoje vietovėje.
Studijų programos Kaimo plėtros administravimas magistrantas Valdas Kavaliauskas buvo vienas aktyviausių inicijuojant ir organizuojant praktikų profesianalų vizitą Lietuvoje. „Po mūsų patyriminio vizito Saint Marguerit 2023 m. lapkritį ir per 2024 m. kovo 6–9 d. vizitą J. Bade ir T. Leroux pateiktos medžiagos, mikro teritoriniam vystymui man pasirodė ypatingai svarbūs žmonių (nuolatinių gyventojų, migruojančių ir turistų) ir teritorijos santykių įvardijimas per „prisirišimo“ jausmą, kultūrinio ir gamtinio paveldo savinimąsi. Ir kaip tai lemia mobilizaciją ar pasyvumą ar visišką abejingumą vietovės vystymuisi?“ – teigė V. Kavaliauskas.
V. Kavaliauskas taip pat pastebėjo, kad iš T. Leroux pusės matosi giliai išgyventas siekis keisti šį santykį ir atkurti (ar sukurti) tarpusavio mobilizuojančius ryšius. Čia V. Kavaliauskas mato ir J. Bade mokyklos moksleivių, ir būsimų Kaimo plėtros profesionalų Lietuvoje dalyvavimo prasmę, siekiant iš išorės pozityviai „destabilizuoti“ nusistovėjusią neigiamą atmosferą ir rasti bendrą „praėjimo vietą – point de passage“, kuriant prasmingą ateitį.
„Visiškai panašios aktualijos yra mūsų šalies kaimuose ir miesteliuose, o kūrybinių dirbtuvių Valkininkuose metu tai labai akivaizdžiai matėsi bendraujant su vietos gyventojais. J. Bade, kaip ypač talentinga ir jautri pedagogė, mums parodo žinių, žinojimo, suvokimo ir praktinio pritaikymo kompetencijų perdavimo ir jaunimo asmeninio-vertybinio ugdymo raidą ir šiam procesui suteikia prasmingumą“, – teigia V. Kavaliauskas.
Kūrybinių dirbtuvių, diskusijų su vietos bendruomene ir užsienio praktikais metu buvo identifikuotos vietos teritorijos tolimesnio ir išsamesnio tyrimo kryptys. Vizito aptarimo metu išryškėjo tolimesnio galimo bendradarbiavimo kryptys: remiantis kolegų iš Prancūzijos patirtimi vystyti gebėjimų ir kompetencijų praktinio perdavimo temą; dalyvauti Erasmus programoje. Numatyti Erasmus mobilumo vizitai: VDU Žemės ūkio akademijos Bioekonomikos plėtros fakulteto magistrantų ir mokslininkų vizitas Saint Marguerit Lafigere (2025 m. ruduo); MFR jaunimo grupės vizitas Valkininkuose (2024 m. ruduo); bendradarbiavimas studijuojant mikroteritorijų vystymo patirtis – magistro baigiamasis darbas atliekant tyrimus Valkininkų ir Saint Marguerit Lafigere teritorijose (Erasmus mokymosi ir podiplominė praktika) (2024–2025–2026 m.); technologinio paveldo mainų programos tarp dviejų teritorijų vystymas (Erasmus praktikų, mobilumo projektai 2025–2026 m.).