Dinamiška Erasmus+ mokymosi patirtis Miunsteryje: dirbtinis intelektas kasdieniame biuro gyvenime | VDU Žemės ūkio akademija

Dinamiška Erasmus+ mokymosi patirtis Miunsteryje: dirbtinis intelektas kasdieniame biuro gyvenime

Vasario 22–28 d. Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) administravimo grupės vadovė dr. Laima Skauronė ir VDU Žemės ūkio akademijos tarptautinės veiklos koordinatorė dr. Monika Medikienė vyko į Erasmus+ mokymosi vizitą Europos akademinio ir profesinio tobulėjimo institute (EIAPD) Miunsteryje (Vokietija). Mokslininkės aktyviai dalyvavo mokymuose „Dirbtinis intelektas (DI) kasdieniame ofiso gyvenime“, kuriuos vedė dr. Jan Šmidt, DI profesionalas, turintis didelę patirtį akademinio mokymo ir profesinio tobulėjimo srityje. Mokymų metu dalyviai įgavo išsamų ir praktišką supratimą apie tai, kaip DI keičia šiuolaikinius darbo procesus.

Mokymų kursas buvo kruopščiai suplanuotas, kad dalyviai įgytų ne tik pagrindinių žinių apie DI, bet ir galėtų praktiškai taikyti jo sugeneruotus sprendimus administracinėje aplinkoje. Struktūruotos sesijos sujungė teorines diskusijas su interaktyviomis pratybomis, suteikdamos holistinį požiūrį į DI taikymą darbe.

Vienas pagrindinių kursų akcentų buvo DI terminų pažinimas. Tai padėjo suprasti sudėtingus konceptus, tokius kaip mašininis mokymasis, neuroniniai tinklai, generatyviniai modeliai ir dideli kalbos modeliai (LLM). Ši žinių bazė buvo svarbi tolimesniam mokymosi procesui.

Didelė mokymų dalis buvo skirta generatyviniam DI, ypač tekstą generuojantiems modeliams ir tekstą į vaizdus verčiantiems įrankiams. Buvo išsiaiškinta, kaip dideli kalbos modeliai (LLM) prognozuoja teksto sekas, leisdami DI generuoti prasmingus atsakymus. Taip pat nagrinėta, kaip tekstas gali būti paverčiamas į vaizdus naudojant pažangius DI algoritmus.

Diskutuota apie LLM evoliuciją – nuo ankstyvųjų modelių iki šiuolaikinių loginio vertinimo gebėjimų DI sistemų, kurios padeda sumažinti netikslumus ar „haliucinacijas“ DI sugeneruotuose rezultatuose.

DI įrankiai ir jų pritaikymas biuro veikloje

Vienas iš įdomiausių kursų aspektų buvo išsami DI įrankių analizė ir jų taikymas biuro užduotims automatizuoti. Mokymų metu buvo pristatytos ir praktiškai įsisavintos įvairios DI įrankių kategorijos:

  1. Daugiafunkciniai LLM: ChatGPT (GPT-4, GPT-o1, GPT-o3 mini), Google Gemini, Qwen 2.5.
  2. Paprasti pokalbių robotai: Claude, LeChat, DeepSeek.
  3. Loginiai modeliai: DI įrankiai, skirti problemų sprendimui, tokie kaip ChatGPT-o1 ir DeepSeek r.1.
  4. Į tyrimus orientuoti modeliai: DI sistemos, skirtos informacijos paieškai, pvz., Perplexity ir Storm.ai.
  5. Tekstą į vaizdus ir tekstą į video paverčiantys įrankiai: DALL-E, Midjourney, Imagine, Sora, Qwen 2.5.
  6. Integruoti DI sprendimai ofisui: Microsoft Copilot, Canva AI – sklandžiai integruojami į programinę įrangą.

Šie įrankiai leidžia automatizuoti pasikartojančias užduotis, gerinti sprendimų priėmimą ir kurti turinį įvairiose srityse.

DI „promptų“ rašymo meistriškumas

Vienas iš svarbiausių kursų akcentų buvo DI „promptų“ (užklausų) rašymo technikos. Buvo išbandyti įvairūs jų suformavimo metodai, įskaitant:

  • „Zero-shot“, „one-shot“ ir „few-shot prompting“ – DI mokymas su skirtingu pavyzdžių kiekiu.
  • „Chain-of-thought“ prompting – DI skatinimas mąstyti žingsnis po žingsnio.
  • Instrukcijų pagrindu sukurtas „prompting“ – DI rezultatų tobulinimas naudojant struktūrizuotus nurodymus.
  • „Rolinis prompting“ – AI pritaikymas skirtingoms rolėms (pvz., istorikas, teisininkas, analitikas).
  • „Meta-prompting“ – DI naudojimas geresnių „promptų“ generavimui.

Šių technikų įsisavinimas leido suvokti kaip pagerėja DI atsakymų tikslumas, nuoseklumas ir informacijos naudingumas.

DI iššūkiai ir etiniai aspektai

Nors DI suteikia daugybę privalumų, kursų metu taip pat buvo aptarti galimi iššūkiai ir etiniai klausimai. Aktyviai diskutuota apie DI modelių šališkumą, duomenų privatumą ir pernelyg didelį pasitikėjimą automatizacija. Dr. J. Šmidt akcentavo, kad DI generuotus rezultatus būtina kritiškai vertinti, siekiant išvengti klaidų ar dezinformacijos.

Svarbiausi įgūdžiai ir ateities perspektyvos

Mokymai buvo itin naudingi ir praktiški, suteikę žinių, kaip efektyviai taikyti DI kasdienėje ofiso veikloje. DI technologijos sparčiai tobulėja, todėl įvairių sričių specialistai turi nuolat prisitaikyti prie naujovių, kad optimizuotų savo darbą ir sprendimų priėmimą.

Vienas vertingiausių Erasmus+ programos aspektų buvo tarptautiškumas, nes mokymuose susibūrė dalyviai iš skirtingų ES šalių. Diskusijos, patirties dalijimasis ir bendradarbiavimas DI užduotyse sukūrė tarpdisciplininę mokymosi aplinką, kuri buvo neįkainojama.

Kursas „DI kasdieniame ofiso gyvenime“ buvo itin prasminga ir transformuojanti patirtis, atskleidžianti daugybę galimybių, kurias DI siūlo plataus spektro specialistams. Šiuolaikinės organizacijos suprasdamos ir strategiškai taikydamos DI gali optimizuoti procesus, pagerinti komunikaciją ir skatinti inovacijas.

Mokslininkės džiaugėsi galimybe pagilinti savo DI žinias ir pradėti jas taikyti ateities akademiniuose bei profesiniuose projektuose. Erasmus+ mokymo vizitas Miunsteryje dar kartą patvirtino, kad nuolatinis mokymasis yra būtinas skaitmeniniame amžiuje.

Nors intensyviai dalyvauta mokymuose, vis dėlto pavyko susipažinti ir su nuostabiu Miunsterio miestu ir jo turtinga vokiškos kultūros istorija. Po mokymų buvo galimybė pasivaikščioti po jaukų senamiestį, miesto parką prie ežero, aplankyti Šv. Pauliaus katedrą, kitas įspūdingas bažnyčias, Biblijos muziejų bei apžiūrėti Miunsterio universitetą, įsikūrusį istorinėje pilyje. Ypatingą įspūdį paliko tuo metu vykęs Užgavėnių karnavalas – spalvingos žmonių kaukės, linksmybės ir vokiškos kultūros tradicija trankiai švęsti šią šventę sukūrė nepakartojamą atmosferą, leidusią pajusti tikrąją Vokietijos dvasią. Tai buvo puiki proga ne tik geriau pažinti miesto istoriją, bet ir įsilieti į vietos kultūrą bei tradicijas.