Studijų modelis VDU – leidžiantis patiems susidėlioti studijų kelią

Jei reikėtų įvardyti, kuri aukštoji mokykla turi daugiausia pasiūlymų, tai būtų Vytauto Didžiojo universitetas, kuris šiandien yra plačiausios aprėpties universitetas Lietuvoje – stojantieji gali rinktis iš daugybės studijų programų, priklausančių net 14 krypčių grupių (palyginimui – visoje Lietuvoje yra 17 galimų).
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) studijų prorektorė dr. Simona Pilkienė džiaugiasi, kad ši aukštoji mokykla siūlo studijų modelį, kuris itin patrauklus, populiarus JAV ir vienintelis toks ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse.
Artes liberales – nuo filosofijos iki inžinerijos
Kodėl užsiminėme apie studijų krypčių gausą? Ji yra būtina prielaida, vystant tarpdiscipliniškumą ir siekiant kuo efektyvesnės skirtingų mokslo sričių sinergijos.
„Artes liberales koncepcija dažnai suvokiama labai siaurai ar netinkamai, nes lotyniška sąvoka daugeliui asocijuojasi su laisvaisiais menais, humanitarika. Nors iš tiesų artes liberales yra ugdymo koncepcija, kurios tikslas – suteikti žmogui ne siaurą ir labai specializuotą, o visapusišką išsilavinimą studijuojant tarpdisciplininius ir daugiadisciplinius studijų dalykus.
Šios koncepcijos išskirtinumas – studento vaidmuo studijų procese ir galimybė pačiam susiprojektuoti studijų kelią. Ši koncepcija itin paplitusi JAV, o Europoje ji nėra tokia populiari, paprastai taikoma tik labai nedidelei studijų daliai, pavyzdžiui, vienos programos ar fakulteto, bet ne viso universiteto apimtimi. Šis VDU vykdomas studijų modelis yra vienintelis tiek Lietuvoje, tiek Baltijos šalyse”, – pasakoja dr. S. Pilkienė.
Ji sako, kad visuomenę itin paveikė COVID pandemija, karas Ukrainoje ir kiti neprognozuojami pasauliniai įvykiai, o to pasekmė – atėjęs supratimas, kad tik platų išsilavinimą turintys žmonės galės sėkmingai veikti nuolat kintančioje darbo rinkoje ir visuomenėje, kad tarpdisciplininės žinios bei gebėjimai yra visų ateities sprendimų garantas.
„Taigi artes liberales koncepcija vėl tapo aktuali. Ir mums labai nesudėtinga atremti šiuos iššūkius, nes turime ilgametę patirtį, siūlydami būtent tokias studijas, kai tuo metu specializuoti universitetai susiduria su problemomis, kaip pereiti į tarpdicipliniškumą ir parengti absolventus, gebančius susidoroti su neprognozuojamais iššūkiais“, – teigia VDU prorektorė.
Ji džiaugiasi, kad VDU gali maksimaliai efektyviai įgyvendinti artes liberales: iš 17 studijų krypčių grupių, kurios galimos Lietuvoje, universitetas vykdo 14 (išskyrus sveikatos mokslų, veterinarijos mokslų bei viešojo saugumo).
Kai iššūkiai virsta galimybėmis: sulaukė tarptautinio pripažinimo
Prisimindama prieš ketverius metus įvykusį trijų universitetų susijungimą, kai su VDU susijungė Aleksandro Stulginskio ir Lietuvos edukologijos universitetai, dr. S. Pilkienė tvirtina, jog tai buvo precedento neturintis atvejis:
„Šiuo klausimu užsienio šalių patirtis mums mažai galėjo pagelbėti, nes trijų universitetų susijungimo vienu metu nėra buvę. Žinoma, įveikėme sudėtingą laikotarpį, kai teko suvienodinti studijų procesą, požiūrį į kokybę, įdiegti artes liberales koncepciją visose studijose.“
Prorektorės teigimu, iš šiandienos perspektyvos žiūrint, startuoti su naujos koncepcijos programomis ir tuo pačiu užtikrinti kokybišką studijų baigimą anksčiau įstojusiems buvusių universitetų studentams atrodo lyg misija neįmanoma.
„Todėl labai džiaugiuosi, kad universitetams per tokį trumpą laiką pavyko sėkmingai susijungti. Dar daugiau – anuometiniai ribojimai iš tiesų pasirodė besantys galimybės. Pavyzdžiui, mums nebuvo leista vykdyti Lietuvos edukologijos universiteto studijų programų, taigi reikėjo per trumpą laiką sukurti naujas. Dabar matome, kad tai ir buvo mūsų proveržio, rengiant pedagogus, priežastis“, – pasakoja dr. S. Pilkienė.
Didžiausias pedagogų rengimo centras Lietuvoje
Remiantis užsienio partnerių patirtimi ir artes liberales koncepcija, universitete buvo sukurtos unikalios, naujos kartos mokytojus rengiančios studijų programos, kurios šiandien pripažįstamos tarptautiniu lygmeniu.
„Universitetas tapo didžiausiu pedagogų rengimo centru Lietuvoje. Jame studijuoja daugiau nei 1300 studentų, rengiami visų švietimo grandžių pedagogai visose trijose studijų pakopose bei kasmet priimame apie 500 pedagogų, tobulinančių kvalifikaciją ar ją keičiančių.
Sulaukėme ir tarptautinio pripažinimo – VDU yra vienintelis universitetas Šiaurės ir Centrinėje Europoje ir vienas iš 50-ties universitetų pasaulyje, vykdantis Tarptautinio bakalaureato studijas (IBS) bei UNESCO švietimo sertifikato studijas“, – vardija prorektorė.
Dr. S. Pilkienė pamini, kad į inovatyvias ir tarpdisciplinines programas buvo pertvarkytos ir inžinerijos, žemės ūkio, miškininkystės programos.
„Rengiame absolventus, kurie ne tik išmano savo sritį, bet ir geba bendrauti užsienio kalbomis, laiku priimti tinkamus sprendimus sudėtingose situacijose. Tai galime daryti dėl artes liberales koncepcijos, kuri leidžia patiems studentams keisti studijų programą, pasirinkti gretutines studijas ir taip plėsti savo galimybes“, – apie pokyčius pasakoja dr. S. Pilkienė.
VDU taip pat skiria dėmesio mažiesiems: edukologijos mokslininkai kuria ir diegia švietimo inovacijas universiteto vaikų darželyje „Mažųjų akademija“ ir talentų ugdymo centre „Gifted“, kuriame jaunieji talentai iš visos Lietuvos ugdomi pagal metodiką, sukurtą drauge su partneriais iš Izraelio.
Tarptautinis bendradarbiavimas tik stiprės
Dar vienas VDU išskirtinumas – tarptautiškumas. „VDU yra turbūt tarptautiškiausias universitetas studentų skaičiumi ir veiklomis Lietuvoje. Vienu metu čia studijuoja apie 20 proc. studentų, atvykusių tiek pagal mainų studijas, tiek pagal įvairias studijų programas“, – pasakoja prorektorė.
Ji sako, kad būtent artes liberales studijų koncepcija sudaro sąlygas iš kitų šalių atvykstantiems studentams rinktis skirtingų akademinių padalinių siūlomus dalykus bei kartu studijuoti jaunimui tiek iš Lietuvos, tiek iš užsienio. Puikiomis darbo sąlygomis džiaugiasi ir dėstytojai.
„Turime apie 15–18 proc. dėstytojų iš užsienio, ir šis skaičius auga, nes mes kartu su kitais devyniais Europos universitetais (Vokietijos Saarlando, Ispanijos Alikantės, Italijos Triesto, Lenkijos Silezijos, Bulgarijos Sofijos Šv. Klimento Ohridskio, Portugalijos Katalikiškuoju, Prancūzijos Jeano Monnet, Slovėnijos Primorskos universitetais, Estijos menų akademija) bei asocijuotu nariu – Ukrainos Mariupolio universitetu esame sukūrę Europos universitetų aljansą „Transform4Europe“, kurio tikslas – sukurti ateities Europos universitetą be sienų ir ribojimų“, – pasakoja dr. S. Pilkienė.
„Procesai vyksta: jau vykdomos jungtinės programos, dėstomi bendri dalykai, keičiamasi dėstytojais. Taip pat studentai kartu su 10-ties Europos universitetų aljanso narių studentais studijuoja Europos iššūkių kompetencijoms vystyti sukurtus studijų modulius. Modulius sudaro 15–24 kreditų, sėkmingai baigus, suteikiamas pažymėjimas, automatiškai pripažįstamas visų universitetų-partnerių. Nuolat vyksta studentų ir dėstytojų mobilumo savaitės, kūrybinės dirbtuvės“, – vardija S. Pilkienė.
Pašnekovė džiaugiasi – per pastaruosius metus universitetas tapo patikimu tarptautiniu partneriu, jam patikėta atsakomybė formuoti Europos aukštojo mokslo politiką, o tai labai reikšmingas žingsnis, ir universitetų dėstytojų bei mokslininkų kompetencijos šioje srityje itin svarbios.
Prorektorė įsitikinusi, jog VDU tarptautiškumas tik didės, nes pasirinkta veikla ir strategija tampa kasdienybe, neatsiejama nuo kitų veiklų.
Studijos neatsiejamos nuo dialogo su verslu
Dr. S. Pilkienė sako, kad VDU nuolat palaiko dialogą ir su verslo atstovais: „Organizuojame verslo pusryčius, mums svarbi verslo atstovų nuomonė ir pokyčiai darbo rinkoje, nes verslo integravimas į studijų turinį yra viena iš studijų tobulinimo aspektų.“
Šiuo metu universitetas turi daugiau nei 500 viešojo ir privataus sektoriaus partnerių, daugiau nei 4300 praktikos vietų, kuriose studentai atlieka praktikas ir dažnu atveju lieka dirbti.
Anot prorektorės, socialiniai partneriai prisideda prie studentų praktinių gebėjimų vystymo, atvykdami į paskaitas dėstyti, sudarydami sąlygas praktinius užsiėmimus rengti įmonėse, sprendžiant konkrečių įmonių atvejus (case studies) ir pateikiant sprendinius, dalyvaudami organizuojamuose verslo ir studentų hakatonuose.
Tam tikrose srityse partneriai veikia kooperuotai, pavyzdžiui, VDU Inžinerijos fakultete buvo sukurtas verslo įmonių klasteris, kurį sudaro žemės ūkio inžinerijos ir technologijų įmonės, tokios kaip „Dojus agro“, „Lytagra“, „EWA“, „Ivabaltė“ bei kitos, kurios savo infrastruktūrinėse bazėse organizuoja laboratorinius darbus, praktikas, dalyvauja studijų programų rengime, tobulinime ir rinkodaroje, organizuoja ir finansuoja studentų stažuotes, skiria studentams stipendijas.
„Suprantame, kad verslas suinteresuotas kuo greitesniu darbuotojų parengimu. Kai kurioms specialybėms tikrai užtenka profesinio išsilavinimo ar papildomų kursų, bet žvelgiant į tolimesnę perspektyvą, keliant klausimus, kas yra geras darbuotojas, kiekvienas darbdavys įvardins, jog geras darbuotojas geba bendrauti bent viena užsienio kalba, tačiau pageidautina – dviem ar trimis, tas, kuris greitai geba priimti sprendimą neapibrėžtose situacijose, veikti komandoje. O tam jau reikia turėti tarpdisciplininių žinių, kurios gali būti įgyjamos tik studijuojant universitete“, – įsitikinusi VDU prorektorė.
Dr. S. Pilkienės teigimu, būtent VDU šiandien gali parengti aukščiausio lygio specialistus: „Studijos pagal artes liberales koncepciją yra išskirtinis VDU bruožas ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Tai reiškia tarpdiscipliniškumą, tarptautiškumą, aukščiausią studento individualizavimo lygį.
Neseniai vykusio universiteto tarptautinio vertinimo metu kaip unikalus aspektas buvo išskirtas šis – būtent VDU suteikiamos plačiausios galimybės studentams. Ir tai yra tiesa – esame ta aukštoji mokykla, kuri čia nusprendusiems studijuoti gali pasiūlyti daugiausia.“
Sudaro sąlygas studijuoti bet kokio amžiaus žmonėms
VDU sudaro galimybes kiekvienam bakalauro ar vientisųjų studijų studentui rinktis iš 50 gretutinių studijų programų, kuomet vienu metu gali studijuoti pagal dvi studijų programas ir užsitikrinti pranašumą darbo rinkoje.
Čia įkurta ir tarptautiniu apdovanojimu pripažinta Minded Verslumo akademijos programa, ugdanti entreprenerystės kompetencijas, ateities darbo rinkai reikalingas kūrybinio mąstymo, problemų sprendimo kompetencijas, taikanti inovatyvaus studijavimo metodus.
Taip pat VDU siūloma Individualiųjų studijų programa Academia Cum Laude, leidžianti motyvuotiems bakalauro studijų studentams peržengti savo pagrindinių studijų ribas, gilintis į asmeninę studijų temą, dirbti su aukščiausio lygio mokslininkais, tyrėjais ar pripažintais menininkais, vertinamais savo srities autoritetais.
Pašnekovė džiaugiasi, kad šiandien universitete yra ne tik studijų, bet ir veiklų platumas. „Esame sukūrę „mokymosi visą gyvenimą“ ekosistemą: turime vaikų darželį, gabiųjų vaikų centrą, VDU mokyklų ir klasių tinklą, įkūrę Pasaulio lietuvių universitetą, vykdome visų pakopų universitetines studijas, kvalifikacijos kursus, kursus visuomenei ir kitas mokymosi veiklas.
Nėra kito tokio plataus profilio universiteto Lietuvoje, kuris suteiktų galimybę bet kokio amžiaus žmonėms rinktis, ką studijuoti ir kokiu būdu tai daryti. O mes galime tai užtikrinti“, – sako dr. S. Pilkienė.
Naujienų portalo Delfi.lt straipsnis