VDU ŽŪA Miškų ir ekologijos fakulteto Aplinkos ir ekologijos katedros 30-metis: su privilegija ir atsakomybe kurti tvarų rytojų

Kovo 19 dieną į Raudondvario dvarą rinkosi Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) Miškų ir ekologijos fakulteto bendruomenė, partneriai ir bendraminčiai. Gamtos apsuptyje, istoriniame pastate, buvo paminėtas Aplinkos ir ekologijos katedros 30 metų veiklos jubiliejus. Per eilę metų spėta nuveikti visa puokštė prasmingų darbų, atlikta reikšmingų mokslinių tyrimų, išugdyta ne viena jaunoji profesionalių specialistų karta.
Žengiant sąmoningumo keliu – svarus mokslininkų indėlis
Renginio-konferencijos „TVARUMO TRAJEKTORIJOS: ekologijos studijos, tyrimai ir gamta grįsti sprendimai“ dalyviams sveikinimo žodį tarusi VDU ŽŪA kanclerė prof. dr. Astrida Miceikienė teigė, kad Aplinkos ir ekologijos katedros įgyvendinamos įvairios ekologinės iniciatyvos yra itin svarbios. „Aplinkos ir ekologijos katedros mokslininkai yra subrendę pasiūlyti sprendimus ne tik Lietuvai ir Europai, bet ir kitoms šalims, kad mūsų ekologiniai sprendimai būtų racionalūs visame pasaulyje. Mokslininkai svariai prisideda prie kultūrinio sąmoningumo didinimo – švietimas ir visuomenės informavimas apie ekologijos svarbą, didesnį pilietinį įsitraukimą į ekologines iniciatyvas yra labai svarbu spendžiant globalias problemas. Šiuo metu ekologiniai principai itin svarbūs išsaugant biologinę įvairovę, saugant nykstančias augalų ir gyvūnų rūšis, skatinant racionalų gamtos išteklių naudojimą“, – kalbėjo VDU ŽŪA kanclerė.
Renginio metu Aplinkos ir ekologijos katedros vedėja prof. dr. Laima Česonienė pristatė kartu su VDU ŽŪA Miškų ir ekologijos fakulteto dekanu prof. dr. Vitu Marozu parengtą pranešimą „Ekologijos studijų raida ir perspektyvos VDU Žemės ūkio akademijoje“.
Prof. dr. L. Česonienė džiaugėsi paminėti ypatingą dieną susirinkusiu gausiu kolegų, buvusių darbuotojų, absolventų, partnerių, bendraminčių būriu. Ekologija – tai ne tik akademinis mokslas, bet ir gyvenimo būdas, leidžiantis ieškoti darnių sprendimų aplinkosaugos srityje. Aptardama kelis dešimtmečius trunkančią ekologijos studijų raidą, Aplinkos ir ekologijos katedros vedėja pastebėjo, kad plečiantis kolektyvui, daugėjant išugdytų jaunųjų profesionalų skaičiui, nuolatos išliko tvirtas vertybių pagrindas – kiekvienas esame atsakingas už mus supančią aplinką ir tai, kokiame pasaulyje gyvensime rytoj.
Ekologijos studijų raida Lietuvoje
Ekologija nėra tik teorinė disciplina, bet apima įvairius praktinius aspektus – nuo gamtos apsaugos, biologinės įvairovės išsaugojimo iki tvarios energetikos, žiedinės ekonomikos, ekologinio ūkininkavimo ir aplinkosaugos politikos.
Ekologijos studijų raida Lietuvoje yra glaudžiai susijusi su šalies aplinkosaugos situacijos pokyčiais, mokslo ir švietimo sistemos vystymusi, taip pat globaliomis ekologinėmis ir tvarumo problemomis. Per pastaruosius kelis dešimtmečius ekologijos studijos Lietuvoje tapo vis svarbesnės ir gerokai išsiplėtė, atsižvelgiant į aplinkosaugos ir tvarumo iššūkius. Ekologijos mokslo pagrindai Lietuvoje buvo pradėti dėstyti dar sovietmečiu, kai aplinkosaugos klausimai dar nebuvo tokie aktualūs kaip dabar. Tačiau pradėti dėstyti ekologijos kursai ir užsiėmimai buvo pirmieji žingsniai ekologijos studijų raidoje. Pirmieji ekologijos kursai buvo orientuoti į gamtos išteklių valdymą ir apsaugą. Po nepriklausomybės atkūrimo ekologijos studijos pradėjo iš esmės plėstis. Lietuvoje vyko spartus perėjimas nuo centrinės planinės ekonomikos prie rinkos ekonomikos, ir aplinkos apsaugos klausimai tapo svarbesni tiek valstybės, tiek pilietinės visuomenės lygmeniu. Šiuo laikotarpiu Lietuva pradėjo priimti tarptautinius aplinkosaugos standartus ir pradėjo aktyviau dalyvauti tarptautinėse ekologinėse iniciatyvose, tokiuose kaip Europos Sąjunga ir Jungtinių Tautų Aplinkos programos.
Ekologijos studijų programa buvo įsteigta Lietuvos žemės ūkio universitete (dabar – VDU ŽŪA) 1995 m. Ši programa buvo orientuota į ekologiją ir aplinkos apsaugą žemės ūkio kontekste, siekiant parengti specialistus, kurie galėtų dirbti tvaraus žemės ūkio, gamtos apsaugos ir ekologinio ūkininkavimo srityse. Tai buvo svarbus žingsnis plėtojant ekologijos studijas Lietuvoje, atsižvelgiant į augančią aplinkosaugos ir tvarumo reikšmę. Su Miškų ir ekologijos fakultetu glaudžiai susijusios ir ekologijos, gamtosaugos, aplinkosaugos studijos. Dar 1976 m. doc. Algirdas Navasaitis sudarė gamtosaugos studijų dalyko programą, o nuo 1984 m. Bendroji ekologija ir gamtos apsauga pradėta dėstyti visoms universiteto studijų programoms (doc. Algirdas Navasaitis, doc. Slavomiras Mirinas, doc. Edmundas Bartkevičius). 1994 m. pirmieji studentai priimti į Taikomosios ekologijos I pakopos studijų programą (2002-2010 m. – Ekologijos studijų programa). Pokyčiai atsispindėjo ir fakulteto struktūriniuose padaliniuose. 1987 m. Miškininkystės katedra buvo pavadinta Miškininkystės ir gamtos apsaugos katedra.
Ekologijos krypties studijas kuravo Ekologijos katedra, vėliau Aplinkos ir ekologijos institutas (katedra). Pirmoji Ekologijos katedros vedėja buvo prof. dr. Vida Rutkovienė (1995–2003). Ekologijos katedrai vėliau Aplinkos ir ekologijos institutui vadovavo (2003–2018) prof. dr. Vitas Marozas, nuo 2018 m. – prof. dr. Laima Česonienė.
Į ekologijos studijas pirmieji studentai buvo priimti 1994 m., o pirmoji bakalaurų laida išleista 1998 m. Studentai, pasirinkę ekologijos studijas, įgyja išsamių žinių iš ekologijos, aplinkotyros, aplinkos apsaugos teorijos, miškų, laukų ir vandenų ekosistemų pažinimo. Po dviejų metų galima buvo rinktis miško ekologijos, agroekologijos ir hidroekologijos specializacijas. Nuo 1996 m. pradėti rengti ekologijos magistrai. 2022 m. buvo atnaujinta magistrantūros studijų programa, pakeistas jos pavadinimas į Ekologija ir klimato kaita (buvo Taikomoji ekologija).
2000-aisiais ekologijos studijos Lietuvoje tapo dar populiaresnės, nes globalios ekologinės problemos, tokios kaip klimato kaita, bioįvairovės nykimas ir tarša, tapo vis didesniu iššūkiu tiek šalies, tiek pasaulinės bendruomenės mastu. Universitetai pradėjo plėtoti įvairias specializacijas, susijusias su ekologija, tokias kaip aplinkos inžinerija, ekologinė analizė ir monitoringas, tvarus žemės ūkis, gamtos apsaugos politika ir kt. Ekologijos studijų raida Lietuvoje rodo aiškų šios srities mokslo ir švietimo vystymąsi ir prisitaikymą prie globalių iššūkių. Ateityje ekologija ir tvarumas bus vis svarbesni, todėl tikėtina, kad ekologijos studijos toliau plėsis ir taps dar labiau integruotos į įvairias mokslo ir praktikos sritis, kaip ir į valstybės aplinkosaugos politiką bei pasaulinį vystymąsi. Karjeros galimybės ekologijos srityje – dirbti tarptautinėse organizacijose, ekologiniuose ūkiuose, aplinkosaugos konsultacijų įmonėse, valstybinių ir privačių organizacijų institucijose, taip pat moksliniuose tyrimuose ir technologijų kūrime.
Gyventi darnoje su gamta – kiekvieno pareiga
Renginį kartu su magistrantu Haroldu Čekavičiumi vedusi Aplinkos ir ekologijos katedros doc. dr. Anželika Dautartė dėkojo visiems, savo darbu, tyrimais ir kasdienėmis pastangomis prisidedantiems prie ekologijos mokslo plėtros ir tvarumo idėjų sklaidos. „Tegul ši konferencija tampa ne tik akademinių diskusijų erdve, bet ir įkvėpimo šaltiniu naujiems sprendimams, kurie kurs harmoningą ryšį tarp žmogaus ir gamtos“, – kalbėjo konferencijos vedėja.
Renginio metu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro patarėjas dr. Genadijus Vorobjovas VDU ŽŪA Miškų ir ekologijos fakulteto Aplinkos ir ekologijos katedros kolektyvui įteikė sveikinimo raštą už reikšmingą indėlį kuriant ateities Lietuvą.
Visuomenininkas, socialinių iniciatyvų kūrėjas, pokyčių ir tvarumo idėjų lyderis Giedrius Bučas konferencijos dalyvius kvietė pamąstyti: „Išsaugoti negalime atsitraukti. Kur padėti kablelį?“. Pėsčiomis apėjęs Lietuvą, G. Bučas su komanda ryžosi dar vienai reikšmingai iniciatyvai – pėsčiomis apeiti Baltijos jūrą.
Pasak G. Bučo, kiekvienas asmeniškai turime prisiimti atsakomybę už tai, kokiame pasaulyje gyvensime rytoj. „Visuomenei iš esmės būtina pakeisti savo mąstymą tvarumo ir vartojimo klausimais, privalome suprasti, kad kiekvienas „aš“ esame atsakingas už tai, kokią planetą paliksime ateities kartoms. Visa savo esybe pradėkime ieškoti būdų, kaip gyventi darnoje – keisdami savo įpročius, grįždami prie esminių vertybių, keisime mus supančią aplinką“, – pokyčiams kvietė visuomenininkas.
Šiandienos veiksmai lemia, kokiame pasaulyje gyvensime rytoj
Aplinka – gyvas organizmas, kuris nuolat kinta, o šiuos pokyčius būtina stebėti ir analizuoti. Viena iš sričių, padedančių suprasti šiuos procesus, yra aerobiologija – mokslas, nagrinėjantis ore esančias biologines daleles ir jų poveikį aplinkai bei žmonių sveikatai.
Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos prof. dr. Ingrida Šaulienė renginio metu pristatė pranešimą „Aerobiologijos tyrimai aplinkos pokyčių vertinimui: ekologinių ir sveikatos rizikų analizė“. Aerobiologiniai tyrimai leidžia įvertinti ne tik ekologinius pokyčius, bet ir jų sąsajas su klimato kaita, žmonių sveikata ir tvarumo iššūkiais. Savo tyrimų lauką pristačiusi mokslininkė prof. dr. I. Šaulienė dar kartą patvirtino, kad aerobiologija ir aplinkos pokyčių vertinimas yra būtini žingsniai siekiant išsaugoti mūsų ekosistemas. Tai priminimas, kad mūsų veiksmai šiandien lemia, kokioje aplinkoje gyvens ateities kartos.
Jūros ekosistemos išsaugojimui – inovatyvūs sprendimai
Baltijos jūra – viena jautriausių ekosistemų mūsų regione, kuriai nuolatiniai aplinkos pokyčiai ir žmogaus veikla kelia didžiulius iššūkius. Norint užtikrinti jos ateitį, būtina ne tik tyrinėti esamas problemas, bet ir kurti inovatyvius sprendimus, galinčius padėti išsaugoti jūros ekosistemą.
Klaipėdos universiteto profesorė, Klaipėdos universiteto atžalinės įmonės MB „Inobiostar“ įkūrėja ir vadovė dr. Tatjana Paulauskienė konferencijoje pristatė pranešimą „Nuo idėjos iki inovacijos švarios Baltijos jūros link“.
Prof. dr. T. Paulauskienė drauge su kolegų mokslininkų komanda yra išradusi aplinkai draugiškų naftos išsiliejimų jūroje valymo sprendimų. Mokslininkės darbai, susiję su jūros taršos mažinimu, inovatyviais sprendimais ir ekologinėmis iniciatyvomis, rodo, kad mokslas gali būti ne tik žinių šaltinis, bet ir praktinis įrankis mūsų aplinkos gerinimui.
Tvarus vystymasis ir gamtos apsauga – dvi neatsiejamos sąvokos
Tvarus vystymasis – tai daugiau nei vien tik sąvoka. Tai kryptis, kuria turime judėti, kad užtikrintume subalansuotą žmogaus ir gamtos santykį. Aplinkos apsauga yra pirmas žingsnis, tačiau be nuoseklių sisteminių sprendimų ir inovacijų ji negali virsti ilgalaikiais pokyčiais.
Konferencijoje Kauno technologijos universiteto prof. dr. Linas Kliučininkas pristatė pranešimą „Nuo gamtos apsaugos iki tvaraus vystymosi“. Šių dienų pasaulis susiduria su daugybe iššūkių: klimato kaita, taršos problema, išteklių pereikvojimu. Tačiau mokslas ir technologijos gali tapti raktu į darnią ateitį.
Minint 30 metų veiklos jubiliejaus sukaktį, Aplinkos ir ekologijos katedros kolektyvą ir visus konferencijos dalyvius sveikino Kauno Juozo Naujalio muzikos gimnazijos mokiniai.
Ekologijos mokslas neapsiriboja teorinėmis žiniomis – tai kryptis, formuojanti atsakingą visuomenę ir skatinanti pokyčius, kurių rezultatai matomi tiek gamtoje, tiek kasdieniame žmogaus gyvenime. Todėl itin svarbu rengti aukštos kvalifikacijos ekologijos specialistus, gebančius derinti mokslinius tyrimus su praktiniais sprendimais. Šią misiją sėkmingai vykdo Aplinkos ir ekologijos katedros kolektyvas, ugdydamas Taikomosios ekologijos bakalaurus bei Ekologijos ir klimato kaitos magistrus – profesionalus, kurie kurs darnią ir atsakingą ateitį. Jų rankose – ne tik mokslas, bet ir realūs veiksmai, galintys keisti pasaulį. Tęstinė katedros veikla ir toliau stiprina ekologinį sąmoningumą, kviesdama visus prisidėti prie darnios ir tvarios ateities kūrimo.